جستجو
Close this search box.

تولد ورزش گلف

فهرست مطالب

جدیدترین مطالب

عبدالرضا رضایی

عبدالرضا رضایی

ام.آی.اس الکترونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تولد ورزش گلف در مسجد سلیمان و گسترش آن در کشور

تشکیل نخستین شرکت-شهر نفتی ایران در میدان نفتون مسجد سلیمان و ورود نیروی کار از سایرکشورها به این منطقه موجب شد تا ایجاد مکان های رفاهی و تفریحی برای کارکنان صنعت نفت در این شهر نوپا در دستور کار قرار گیرد.
بسیاری از فعالیت های فرهنگی،ورزشی و امکانات رفاهی مدرن در این نخستین شهر نفتی ایران ایجاد شد و ورزش”گلف”نیز از جمله اولین هایی است که در مسجدسلیمان و توسط کارشناسان انگلیسی نفت به اين شهر آورده شد .
در دهه دوم فعالیت های نفتی بود که کلوپ گلف در مسجدسلیمان و اتفاقا در نزدیکی تاسیسات نفتی بی بیان توسط انگلیسی ها و بطور طبیعی،انحصارا برای خودشان پایه گذاری شد.سال1307و دقیقا بیست سال پس از کشف نفت در مسجدسلیمان بود که این باشگاه فعالیت خود را بطور رسمی آغاز كرد ، گو اینکه پیش از آن نیز انگلیسی ها بطور پراکنده در کوه تپه های مسجد سلیمان به این ورزش می پرداختند.


مستندنگاری دقیق و علمی اینگونه فعالیت ها از جمله وظایف پژوهشی ،در تیم اجرایی طرح موزه نفت مسجدسلیمان است.در بررسی مستندات و گزارش های مرتبط با این رشته ورزشی و از میان منابع مکتوب و آرشیوی ارزشمندی که در کتابخانه طرح موزه گردآوری شده است،با نشریه”نامه صنعت نفت ایران”مواجه می شویم که در نسخه فروردین ماه سال ۱۳۵۰ گزارشی با عنوان؛”فعالیت باشگاه های گلف در خوزستان”به چاپ رسیده است.بازخوانی این گزارش جالب و خواندنی بیانگر وضعیت ورزش گلف در آن تاریخ است.
در مقدمه این گزارش آمده است:” ازجمله سرگرمی ها و فعالیت های ورزشی کارکنان صنعت نفت در خوزستان،بازی گلف است که جمعی از همکاران ورزش دوست ما با علاقه زیاد این ورزش ملایم و تندرستی بخش را دنبال می کنند.درحال حاضر درخوزستان ۵باشگاه گلف مجهز در پنج نقطه از مناطق صنعت نفت وجود دارد که ۳باشگاه آن در مناطق نفتخیز مسجدسلیمان،آغاجاری ، گچساران و یک باشگاه درشهر اهواز و یک باشگاه هم در آبادان است. “

باشگاه گلف مسجدسلیمان

این باشگاه در ۴۳سال قبل(سال۱۳۰۷)در محوطه بی بیان بنا شده و در حال حاضر ۲۷۰نفر عضو دارد که از این عده ۵۰ نفر گلف باز هستند.
طول زمین بازی این باشگاه ۶۲۵۰متر است که در خارمیانه بی نطیر است.به علت گرما فعالیت بازی ها و مسابقات در تابستان کم و در زمستان که هوا مناسب است بیشتر انجام می شود.فعلا هفته ای سه روز به اضافه روزهای تعطیل گلف بازان در زمین های مجهز باشگاه سرگرم بازی و تمرین هستند.
غیر از بازی های داخلی،همه ساله بین گلف بازان مسچد سلیمان یا بازیکنان آبادان و مناطق و نیز با قهرمانان گلف تهران و کویت مسابقاتی صورت می گیرد.قهرمانان گلف مسجدسلیمان در حقیقت گلف بازان واقعی به شمار می روند زیرا برحسب قوانین این بازی می توانند ۱۸سوراخ بازی کنند و ضربه توپ آنان تا ۷۰ متر می رسد که ضربه۷۲متر یک رکورد قهرمانی است.

هیات مدیره این باشگاه ۵۰نفر است.در همین محل باشگاه دیگری نیز برای گلف بانوان وجود دارد این باشگاه در سال۱۳۳۹ تاسیس یافته و در حال حاضر ۴۶نفر عضو دارد که از این عده ۲۰نفر بانوان گلف باز هستند.اینان نیز همانند اعضا باشگاه گلف مردان در این بازی تجربه فراوان دارند.در این باشگاه هر دوشنبه مسابقات داخلی بین بازیکنان صورت می پذیرد.در بقیه ایام هفته نیز در صورت مساعد بودن هوا مسابقات داخلی و مسابقه بانوان گلف باز باشگاههای گلف در اهواز،آبادان و مناطق نفتخیز انجام می شود.
طی چند ماه گذشته دسته های گلف بانوان از تهران،آبادان و اهواز به مسجد سلیمان وارد و مسابقات گلف بانوان در حد جالب و دیدنی خود انجام شد.

منبع : اسناد صنعت نفت ایران