جستجو
Close this search box.

علائم خرابی هارد موبایل

فهرست مطالب

جدیدترین مطالب

عبدالرضا رضایی

عبدالرضا رضایی

ام.آی.اس الکترونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 علامت خرابی هارد گوشی که هر تعمیرکاری باید بداند

این روز ها خرابی آی سی هارد (eMMC) در بین گوشی های هوشمند بسیار زیاد شده اما در بعضی از برندها و مدلها خرابی هارد بیشتر دیده میشود در این پست به بررسی علائم خرابی هارد گوشی های هوشمند خواهیم پرداخت.

دقت کنید بعضی از علائمی که در ادامه ذکر خواهد شد 100 درصد نمیتوان گفت مربوط به هارد است چرا که احتمال دارد مشکل از جای دیگری باشد اما علائم ظاهری آن مانند علائم خرابی هارد باشد مثلا یکی از علتهای خاموش روشن شدن گوشی میتواند هارد باشد در صورتی که امکان دارد این خاموش و روشن شدن به دلیل آسیب دیدن رام گوشی باشد و با یک فلش رام مشکل حل شود به همین دلیل ما همیشه به علاقمندان دوره تعمیرات نرم افزار این نکته را تذکر میدهیم که در این مواقع ابتدا گوشی را فلش بزنند و اگر مشکل حل نشد به عیب یابی سخت افزاری بپردازند.

نکته : اگر بعضی مواقع شک کردید مشکل از هارد است یا مشکل نرم افزاریست و گوشی نیاز به فلش دارد حتما ریسک خاموشی را با مشتری طی کنید چرا که بسیاری از گوشیهایی که مشکل هارد دارند و فلش میشوند پس از فلش، گوشی خاموش و یا مشکل بوت پیدا میکند.

علامت خرابی هارد گوشی

1- پاک نشدن اطلاعات و تنظیمات دستگاه پس از بازنشانی به تنظیمات کارخانه (فکتوری ریست)

2- ریستارت شدن یا هنگ کردن دستگاه

3- خاموشی کامل گوشی پس از فلش رام یا فکتوری ریست

4- خاموشی خود به خود: گاهی اوقات گوشی خود به خود هنگام کار خاموش میشود. در این موارد احتمال خرابی هارد گوشی زیاد است ولی نمیتوان گفت این موضوع 100 درصد مربوط به هارد است. اینکه خود به خود این اتفاق بیفتد نشانه مهمی است. بعنی گوشی صدمه ای مثل آب خوردگی یا ضربه نداشته است. هرچند گاهی پیش می اید که گوشی آب یا ضربه خورده و همان لحظه خراب نشده و این آسیب بعد از مثلا یک ماه به صورت خاموشی خود به خود ظاهر میشود.

5- گوشی روشن میشود ولی بالا نمی آید (روی لوگو یا آرم شرکت سازنده گیر می کند): در این جور موارد ابتدا گوشی را فلش رام بزنید. اگر گوشی فلش نگرفت احتمال خیلی زیاد ایراد از هارد هست (البته تعمیرکار باید در زمینه نرم افزار متخصص باشد تا با بررسی خطای فلشر یا موارد دیگر به خراب بودن هارد اطمینان پیدا کند). البته گاهی اوقات گوشی روی آرم هست و فلش هم میخورد ولی باز هم بالا نمی اید. این مورد باید سخت افزاری چک شود چرا که مشکل هم میتواند از هارد باشد, هم cpu و هم موارد دیگر مثل آی سی تغذیه.

6- گوشی روشن می شود, بالا هم می آید ولی نه می توان اطلاعاتی روی آن ریخت و نه میتوان پاک کرد: این مورد از علائم 100درصدی خرابی هارد گوشی است.

7- مشاهده پیغام Encrypt Unsuccessful هنگام بالا آمدن گوشی

– مشاهده پیغام Internal Storage Damaged هنگام بالا آمدن گوشی

– ویبره های متوالی هنگام بالا آمدن گوشی (در بعضی مدلها مثل HTC و Huawei شایعتر است).

10- پریدن سریال (IMEI) و بیس باند در بعضی موارد.

راه حل ها :

یک راه حل ساده در مورد گوشی های خاموش و برای اطمینان از خرابی هارد گوشی، اول از شارژ بودن باطری مطمئن شوید و سپس دستگاه را به کامپیوتر متصل نمایید اگر دستگاه توسط کامپیوتر شناسایی شد و پیغام Found New hardware داد 90% مشکل از هارد است .

2- گوشی های دارای cpu شرکت mtk وقتی هاردشان مشکل پیدا کند با فلش تول فلش نمی خورند و با منبع حدود 12-13 صدم جریان لحظه ای میکشند و صفر میشوند.
3- گوشی های دارای cpu شرکت qualcomm وقتی هاردشان مشکل پیدا کند با پاور بین 5 تا 13 صدم جریان میکشند و این جریان ثابت می ماند. این رنج جریان کشی بستگی به مدل دستگاه دارد.