جستجو
Close this search box.

پنل PLS و IPS

فهرست مطالب

جدیدترین مطالب

عبدالرضا رضایی

عبدالرضا رضایی

ام.آی.اس الکترونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خرید بهترین مانیتور گیمینگ باید به ویژگی‌های مانند نرخ بروزرسانی، تأخیر ورودی پایین و وضوح تصویر توجه داشت. یکی از مهم ترین ویژگی‌های نمایشگر مخصوص بازی، نوع پنل استفاد شده (بکار رفته) است. برای انتخاب مانیتور گیمینگ مناسب باید با انواع پنل‌های مختلف آشنا باشید.

استفاده از پنل‌های مختلف، در انواع مانیتور دارای مزیت‌ها و معایبی است. اگر به دنبال خرید مانیتور گیمینگ باشید، حتما با انواع متنوع پنل‌ها مواجه شدید. در این مقاله از مسجدسلیمان الکترونیک به برسی تفاوت میان دو پنل IPS و PLS می‌پردازیم.

پنل PLS و IPS

پنل IPS چیست؟

IPS مخفف کلمه In Plane Switching است. از جمله مزیت‌های این نوع پنل‌ها می‌توان به توانایی نمایش دقیق رنگ‌ها از تمامی زوایا اشاره کرد. همچنین برخلاف پنل‌های LCD که لمس شدن آن‌ها در نمایش تصویرها اختلال ایجاد می‌کرد، پنل‌های IPS این مشکل را ندارند و قابل استفاده برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های لمسی هستند.

اما این پنل‌ها به برق بیشتری نسبت به سایر پنل‌ها مانند TN نیاز دارند. همچنین هزینه ساخت بیشتر و نرخ بروزرسانی کمتر نسبت به سایر پنل‌ها یکی دیگر از معایب IPS محسوب می‌شود.


پنل PLS چیست؟

پنل‌های PLS توسط کمپانی سامسونگ (Samsung) تولید و عرضه می‌شوند. این نوع از پنل‌ها دقت رنگ بی‌نظیر را ارائه می‌کنند. PLS مخفف کلمه Plane to Line Switching است. از جمله مزیت‌های PLS می‌توان به هزینه بسیار پایین تولید، نسبت به سایر تکنولوژی‌ها اشاره کرد.

این فناوری به نور پس‌زمینه نیازی ندارد. منعطف بودن پنل PLS استفاده از آن‌را در مانیتورهای خمیده ممکن می‌کند. اما در مانیتورهایی که از PLS بهره می‌برند، شاهد محدوده زمان پاسخ‌گویی بالاتری نسبت به بقیه نمایشگرها هستیم.

تفاوت میان IPS و PLS چیست؟

تکنولوژی پنل‌های PLS به عنوان راهی جایگزین برای پنل‌های قدیمی‌تر IPS تولید شدند. PLS تنها توسط سامسونگ تولید و عرضه می‌شود. همچنین این نوع پنل‌ها از هزینه تولید کمتر و وضوح بیشتر تصویر برخوردار هستند. پنل PLS ده درصد روشنایی بیشتری نسبت به IPS دارد. درآخر پنل‌های PLS انرژی کمتری مصرف می‌کنند.


سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین نکات قبل از خرید نمایشگر مخصوص بازی نوع پنل استفاده شده است. قبل از خرید و انتخاب مانیتور باید با انواع پنل‌ها و مزیت‌ها و معایب آن‌ها اشنا باشید. با توجه به مزایا و معایب پنل‌های مختلف، انتخاب پنل مناسب باید نسبت به نوع استفاده کاربر انجام شود. در این مقاله به بررسی تفاوت میان دو پنل PLS و IPS پرداختیم.

چه کمپانی پنل‌های PLS را تولید میکند؟

کمپانی سامسونگ این نوع پنل را ثبت اختراع کرده و تنها سامسونگ از آن استفاده می‌کند.

مزیت‌های استفاده از PLS چیست؟

از مزیت‌های این پنل‌ها می‌توان به هزینه ساخت و مصرف انرژی کمتر پنل PLS نسبت به IPS اشاره کرد.

آیا از پنل IPS در ساخت گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود؟

بله، پنل‌های IPS قابل استفاده برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های لمسی هستند.